Fortsæt til hovedindholdet
Nyheder
Nyheder

Ny klagevejledning kan give nyttig indsigt

Hvis du har behov for at klage over noget i folkekirken, kan det være svært at vide, hvordan du gør. Derfor har Københavns Stift lavet en klagevejledning, som kan guide dig, uanset om du er bruger, ansat eller en del af et menighedsråd.

Stiftskontorchef Helle Ostenfeld ved computeren ved sit skrivebord

Stiftskontorchef Helle Ostenfeld opfordrer ansatte og menighedsråd i Københavns Stift til at sætte sig godt ind i den nye klagevejledning, så de selv kan bruge den og henvise andre til den, når der er behov for det. Foto: Henrik Dons Christensen / Københavns Stift

Af Kirsten Weiss Mose

Se Klagevejledning for folkekirken i Københavns Stift her

Vi forventer ikke, at nogen offentlig eller privat instans kan undgå at lave fejl. Til gengæld forventer vi, at fejl og utilfredshed bliver taget alvorligt, når de optræder.

Det er baggrunden for at Københavns Stift har lavet en ny vejledning til, hvordan du sender en klage.

Klagevejledningen er delt op i tre afsnit, et for hver af de tre grupper:

  • brugere
  • ansatte
  • menighedsråd.

Under hvert afsnit kan du hente information om, hvad du kan klage over, og hvem du skal klage til, og gode råd til hvordan du skriver en klage.

”Vi håber, at ansatte og menighedsråd vil sætte sig godt ind i klagevejledningen og bruge den, hvis de oplever fejl eller bliver utilfredse over et eller andet i folkekirken’, siger Helle Ostenfeld, stiftskontorchef i Københavns Stift. 

Vidste du at...

Hvis man arbejder fokuseret med at hjælpe utilfredse brugere, ansatte og frivillige, giver det nyttig indsigt i, hvad der er årsagerne til utilfredsheden. En viden, som herefter kan bruges til at indrette arbejdet bedre til gavn for alle.