Hvis du er utilfreds med en person eller en instans i folkekirken, kan det være en god ide i første omgang at kontakte dem. Hvis du ikke har lyst til at gå til dem, eller hvis din henvendelse ikke giver et tilfredsstillende resultat, har du mulighed for at klage.
Det kan du klage over
Du kan klage, hvis du oplever ikke at få en ordentlig behandling eller ikke har fået den service, som du er blevet stillet i udsigt. Du kan klage over beslutninger, der er truffet i folkekirken, og du kan klage over forhold, som ikke er i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Hvem skal du henvende dig til?
Klager over biskop og stift
Hvis du ønsker at klage over Københavns biskop eller Københavns Stift, skal klagen sendes til Kirkeministeriet.
Kontaktoplysninger til Kirkeministeriet
Klager over en præst
Hvis din klage drejer sig om en præsts arbejde, skal klagen sendes til det provsti, som sognet hører til.
Kontaktoplysninger til provstierne i Københavns Stift
Klager over medlemskab
Hvis din klage drejer sig om ophævelse af sognebånd, dit medlemskab af folkekirken eller om retten til kirkelig betjening på grund af en særlig tilknytning, skal du sende klagen til Københavns Stift.
Kontaktoplysninger til Københavns Stift
Klager over en provst eller et provstiudvalg
Hvis du ønsker at klage over en provst eller et provstiudvalg, skal klagen sendes til Københavns Stift.
Klager over et menighedsråd
Handler det om menighedsrådets arbejde eller beslutninger, skal klagen sendes provstiet.
Kontaktoplysninger til provstier i Københavns Stift
Klager over en ansat
Handler det om andre ansatte end præsternes arbejde, skal klagen sendes til sognets menighedsråd.
Find dit sogn og kontaktoplysninger på sogn.dk
Klager over klokkeringning
Handler det om klokkeringning, skal klagen sendes til Københavns Stift
Kontaktoplysninger til Københavns Stift
Hvis du er i tvivl
Hvis du er i tvivl om, hvor du skal klage, kan du kontakte stiftsadministrationen på 33 47 65 00 / kmkbh@km.dk