Hvis du er utilfreds med en person eller en instans i folkekirken, kan det være en god ide i første omgang at kontakte dem. Hvis du ikke har lyst til at gå til dem, eller hvis din henvendelse ikke giver et tilfredsstillende resultat, har du mulighed for at klage.
Det kan du klage over
Du kan klage, hvis du ikke oplever at få en ordentlig behandling eller ikke har fået den service, som du er blevet stillet i udsigt. Du kan klage over forhold, som ikke er i overensstemmelse med gældende lovgivning.
Hvem skal du henvende dig til
Klager over præst (for menighedsråd)
Hvis du ønsker at klage over en præsts arbejde i dit sogn, skal din klage sendes til provstiet
Kontaktoplysninger til provstierne
Klager over præst (for menighedsråd)
Hvis du ønsker at klage over en præst, fordi vedkommende træffer beslutninger om noget, der ligger ud over vedkommendes lovmæssige beføjelser, skal du sende din klage til Københavns biskop
Kontaktoplysninger til biskoppen
Klager over biskop eller Københavns Stift
Hvis du ønsker at klage over Københavns biskop eller Københavns Stift, skal klagen sendes til Kirkeministeriet
Kontaktoplysninger til Kirkeministeriet
Klager over menighedsråd (for menighedsråd)
Hvis du ønsker at klage over en provst eller et provstiudvalg, skal klagen sendes til Københavns Stift
Kontaktoplysninger til Københavns Stift
Hvis du er i tvivl
Hvis du er i tvivl om, hvor du skal klage, kan du kontakte stiftsadministrationen på 3347 6500 / kmkbh@km.dk