Fortsæt til hovedindholdet

GEJST har talt med

Fire typer
TEKST OG FOTO: KLAUS HOLSTING

Fire forskellige personer, hvor tillid er med på jobbet. Her gælder det at de både skal have tillid til omgivelserne - ligesom omgivelserne skal have tillid til dem.

Ester Nissen, skolepatrulje 

Skolepatruljen

- "Vi er jo en slags ’menneskelyskryds’". Jeg synes at bilerne viser os tillid, de er gode til at stoppe når vi siger de skal, men cyklisterne er ikke så gode til det. Nogen gange har de alt for travlt og kører bare bag om os«, fortæller skolepatrulje Ester Nissen og fortsætter: "når folk har musik i ørerne, tænker de måske ikke så meget over hvordan de opfører sig i trafikken".

Hver 6. uge møder Ester Nissen fra 7.B på Bordings Friskole 20 minutter før skoledagen starter. Sammen med tre klassekammerater er hun skolepatrulje og sørger for at børn og voksne på vej til skole, kommer sikkert over vejen.

Ester synes det er ok at være skolepatrulje, det er ikke rigtig sjovt, men heller ikke nederen. Hun mener dog at det er godt, at der er nogle regler i trafikken for at vi har tillid til hinanden. Hvis folk bare kørte som de har lyst til, ville vi jo dø, siger hun.

De fire klassekammerater står to og to på hver sin side af gaden. Én af dem her en særlig rolle, når der er fri bane og fodgængerne kan passere råber hun ’ud’, hvorefter to af dem stiller sig ud i fodgængerfeltet og holder trafikken tilbage. Når alle er sikkert over vejen, råber hun ’ind’ og de vender tilbage til deres positioner på fortovet.

"I går var der en dame med en barnevogn, der prøvede at gå over vejen før vi havde givet lov, men så satte Carl Christian heldigvis en fod i hjulet, så hun måtte vente alligevel", griner hun.  

Christian Posch, Dyrepasser i Zoologisk Have København

Dyrepasseren

"Ja, det er jo noget helt andet end cirkustræning, vi laver", fortæller Christian Posch da han åbner døren til Tropehuset i Zoologisk have. Herinde bor blandt mange andre dyr, verdens mindste klovdyr, dværghjorten. Christian skal fodre de to eksemplarer med sin kollega Jon. Og sammen skal de styrke tilliden mellem dyr og dyrepasser. Det er nok de færreste, der tænker over, at dyrepasserne i Zoologisk Have bruger meget af deres tid på at vænne dyrene til interaktion med mennesker.
 
Christian og Jon sætter sig på en bænk med en skål grøntsager og en lille klokke af den slags, man bruger til generalforsamlinger. 
"Dværghjorte er som nævnt meget sky og vil helst gemme sig i skovbunden og mellem buske og buskads. Vi har dog lært dem, at det er sikkert at komme frem og få mad, når de hører klokken. Så de forbinder altså klokkelyden med noget positivt. Det gør, at vi har deres tillid og dagligt er i kontakt med dem. Vi kan således tjekke, om de har fået sår eller på anden måde er syge og skal have medicin", siger Jon. 
 
Det har taget flere måneder at lære dværghjortene at komme så tæt på, at de kan blive håndfodret. Christian forklarer desuden, at dyrepasserne altid har den samme grønne farve tøj på, så dyrene kan kende teamet omkring dem og ved, at der er helt faste rutiner og fremgangsmåder.  
 
At vinde dyrenes tillid tager tid og skal holdes ved lige. Tålmodighed er en vigtig dyd for en dyrepasser. 
 

Sarah Demerbes, stewardesse SAS

Stewardessen

“Jeg har tillid til, at man bygger sikre og testede flyvemaskiner, tillid til at kaptajnen er professionel og tillid til, at der fx ikke er sket fejl i lastningen”, fortæller stewardesse Sarah Demerbes. ”Hvis jeg ikke havde den tillid, kunne jeg ikke have det her job. Jeg er ikke bange, og vi kan gå ud til kaptajnen og tale med ham, hvis noget i flyet gør os utrygge.” 

Sarah Demerbes er stewardesse hos SAS og har været ansat i firmaet i snart 44 år. For hende er tillid et af de vigtigste arbejdsredskaber. ”Det starter, allerede når jeg en lille times tid før afgang giver hånd ved gaten til kollegerne, der skal flyve med,” fortæller hun. Sarah arbejder som purser, dvs. kabinechef, og er den, der fordeler arbejdet blandt det øvrige kabinepersonale. På de store fly, der skal langt, kan man være op til 10 i kabinen. Når passagererne stiger ombord på flyet, står personalet altid ved indgangen og byder folk velkommen og får kigget alle i øjnene inden afgang. Det giver tillid begge veje, passageren føler sig godt taget i mod, og personalet er trænet i at læse, hvordan folk har det med at stige om bord i et fly. Er der en passager, der fx lider af flyskræk, kan personalet måske allerede her mærke det og indlede en dialog om, hvad der skal ske, allerede inden flyet er i luften. Her er det afgørende, at stewardessen kan skabe tillid med det samme og hjælpe til med at dæmpe frygten. Hun fortæller, at der er ganske mange mennesker, der er mere eller mindre bange for at flyve. ”Vi gør meget ud af at fortælle vores passagerer, hvad der skal ske. At der fx kommer noget turbulens om lidt, eller hvorfor vi er blevet lidt forsinkede. Kontinuerlig information er for os i kabinen og for vores piloter essentiel for at skabe tillid om bord,” siger Sarah Demerbes og fortæller, at hun har meget fokus på, at passagererne har det godt under flyvning.

TANDLÆGE 

– tillid til at et andet menneske står og borer i ens kranium 

Som tandlæge i Hedehusene i mere end 20 år, ved Martin Boye Middelfart hvor vigtigt det er at patienterne har tillid til ham.  

"Det er vigtigt at folk er trygge ved at komme her, men halvdelen af mine patienter er ikke glade for at gå til tandlæge og 10-15% har decideret tandlægeskræk. Jeg bruger mange kræfter på at opbygge et tillidsfuldt forhold til dem", fortæller han. "Mange har udviklet tandlægeskræk i barndommen, ofte er det ikke bare smerten de er bange for, mange har også ubehag ved at tandlægen skal være så tæt på deres ansigt", fortæller han.  

Martin Middelfart bruger altid den tid der skal til for at skabe tillid, for uden går det slet ikke. Han forklarer altid hvad der skal ske inden behandlingen går i gang, det er vigtigt at patienten forstår og er med på alle trin.  

"Der skal jo en god portion tillid til at acceptere, at der står et andet menneske og borer inde midt i ens kranium. Det er det ultimative kontroltab. Derfor er det vigtigt at mine patienter ved, at de altid kan række armen i vejret og så stopper vi øjeblikkelig med det vi er i gang med", forklarer han. Det er altid patienten der bestemmer, hvis man ikke kan mere. Så fortsætter behandlingen en anden dag. 
Martin Boye Middelfart er altid klædt i farvet tøj, det gør patienterne rolige. Hvidt tøj signalerer autoritet og skaber ikke tillid.  

Det er sket, at han har set sig nødsaget til at sige til en mand med stærk tandlægeskræk, at han måske skulle finde en anden tandlæge. Han var både bange og mistroisk, tilliden var der bare ikke.  
"Men han fandt aldrig en anden tandlæge, han ville hellere blive her, da det kom til stykket.  Og jeg har ham skam endnu".