Målgruppe: 22-35 år
Persona: Viktoria er en 25-årig kvinde, hun er studerende og skriver speciale i organisationspsykologi/HR på CBS. Hun er optaget af menneskelige relationer. I sin fritid har hun job på en café og træner fitness og yoga men synes, at yogalærerne der er lidt for overfladiske. Hun bruger museer, festivaler (Roskilde), koncerter og kultur, når der er noget særligt, hun interesserer sig for og for at være en del af fællesskabet. Hun lytter til popmusik, det, der lige hitter. Hun er socialt ekstrovert og opsøgende men også analytisk tænkende. Fuld af spørgsmål og bekymring om overgange, valg og fremtid. Hun overtænker ofte men taler med og bruger sine relationer til at skabe ro herom. Hun kan godt tynges af nervøsitet og eksamensangst. Hun er spirituelt søgende/åben og bruger det åndelige som en indgang til at finde identitet i verden. Hun kalder ikke sig selv kristen men er åben og opsøgende i forhold til ”det, der er større end hende selv”. Hun interesserer sig for yoga og mindfulness. Pragmatisk tilgang til spiritualitet og åndelighed - og what’s in it for me.
Idé:
Arrangementer målrettet unge voksne drukner i babysalmesang og seniorklubber. Derfor ønsker vi at skabe en platform og aktivitetskalender på stiftsniveau, der kommunikerer på en relevant måde til målgruppen, favner brugerens behov og interesser og har indhold, der taler til målgruppen.
Der skal skabes en digital platform med en oversigtskalender over aktiviteter målrettet unge voksne. Platformen rummer også originalt og oplevelsesbaseret indhold, der gør platformen til et digitalt univers, men indholdet skal understøtte kalenderen og pege videre på aktiviteterne i kirkerne.
Kalenderen som bro til kirkerne skal indhente data fra kirkerne i København, som skal kunne filtreres efter bydele, interesser, aktiviteter, fællesskab, spisning osv. Der skal være en søgemaskinefunktion. Den skal være teknisk brugervenlig og designmæssigt flot, evt. fra de unge selv. Hele platformen skal være SEO-optimeret. Der skal selvfølgelig oprettes relevante SoMe-kanaler, men stiftets/provstiernes og sognekirkernes platforme web/SoMe skal også i brug. Kombineret med fysiske plakater i det offentlige rum (busser, busstoppesteder, plakatsøjler) og SoMe-annoncering.
Det digitale indhold skal understøtte aktiviteterne i kirkerne. Indhold på sitet kunne for eksempel være:
- Kalenderen, der har brugervenlig sortering/filtrering efter kategorier.
- Vidnesbyrd/testimonials fra brugerne.
- Dokumentation af aktiviteter før, under, efter.
- DIY: Lær at meditere på tre minutter. Tre minutter med, hvordan du får taknemlighed ind i dit liv.
- Podcast (live) (inspireret af Fries before guys/Akavet Emma/Sørine/Hvad ville Jesus have sagt/Bibelens/Kultureliten).
- Kirke for dummies: Kirkelingo, gudstjenestens elementer.
- Opslagstavlen: Skriv til Gud.
- Information: Hvor skal man gå hen, hvis man vil være medskaber af aktiviteter/indhold?
- Tag en test, og find ud af, hvor JEG skal gå hen med mine interesser.
- Temaer om: Kærestesorg, ensomhed, åndelighed, sorg, angst, tro, spiritualitet osv.
- Samarbejde med unge voksne.
PERSPEKTIV Hvordan skaber idéen værdi hos dem, der deltager?
Brugerens behov for at få et overblik over tilbud/aktiviteter målrettet deres behov og interesser imødekommes. På denne måde drukner aktiviteterne til denne målgruppe ikke i irrelevant indhold og aktiviteter. Værdien er blandt andet, at brugerne bliver mødt med et brugervenligt, intuitivt og professionelt, moderne og målrettet produkt, der skaber en anden fortælling om folkekirken end den, de er vant til.
Relevant indhold/narrativ, de kan spejle sig i.
Med denne platform vil aktiviteter til unge voksne blive fremhævet, og kirkerne vil internt kunne henvise unge voksne til ét sted. Det vil med andre ord blive lettere at finde flere lignende arrangementer på tværs af stiftet, f.eks. yoga på Nørrebro eller eksistenssamtaler på Amager. På denne måde ville vi kunne række ud til endnu flere unge voksne i København.
PRODUKTION Hvor, hvornår og hvordan kommer unge voksne gennem brugerrejsen på en let måde FØR – UNDER – EFTER oplevelsen?
FØR – Hvordan opdager deltagerne aktiviteten?
Der er en følelse/behov hos brugeren – det kunne være store følelser, krise/overgang/omvæltning og/eller glæde/vitalitet/videnssult/spirituelt søgen. Søgen efter et nyt fællesskab efter studie eller anden overgangsfase. Længsel efter identitetsskabelse og forankringspunkter. Nemme indgange.
- Kampagne fysisk og digitalt
- Plakat/kommunikation
- SEO
- SoMe
- Sprog og formidling rettet målgruppen
- Word of mouth – cirkler i vandet. Gode oplevelser med sitet
Hvad er de vigtigste ting de skal vide om aktiviteten?
Den er kun til unge voksne. Det skal signalere, at de er velkomne. Det er relevant for netop dem. Folkekirken er ikke så mærkelig, som de tror. Man skal ikke være på en bestemt måde. Der er ikke nogen, der fortæller dem, hvordan de skal være (eller hvad de skal mene om kristendom og tro). Kirkerne tilbyder forskellige ting og praktiserer kirke og kristendom forskelligt. Folkekirken er et sted, hvor man kan blive klogere på sig selv og andre.
Hvordan bliver det let for dem at beslutte, om de vil deltage?Overskuelighed og brugervenligt. Sortering og filtrering i kalender.
Hvad er de vigtigste ting, de kan forvente sig af oplevelsen?
Information, oplysning og valgmuligheder. Gennemskuelighed. Tilgængelighed. Professionelt og brugervenlig oplevelse.
Hvor kommunikeres der bedst?
På digitale platforme, hvor brugerne er, ledes der hen til platformen.
Under
Godt professionelt indhold rettet til målgruppen. Fed grafik, høj kvalitet. Tilgængeligt sprog. F.eks. quiz, der fører brugeren i en retning.
Vi tænker i, at brugeren skal have en gave. Kunne det være en digital gave? Gavekort? Der skal tydeligt stå, når der er forplejning til arrangementet.
Hvordan slutter oplevelsen på en god måde? Brugeren får det, de er blevet lovet. De skal lynhurtigt kunne afkode, hvilke aktiviteter, der er for dem. De får øjnene op for, hvor meget der rammer ned i deres interesser og sker for netop dem. Kirken er ikke kun det, de troede den var.
EFTER Hvordan sikrer vi, at de kommer igen/anvender platform/netværk løbende?
Brugeren afkoder hurtigt, at platformen (aktiviteterne i kalenderen) imødekommer brugerens livsfaser, f.eks. kriser og overgange. Kategori, hvor man kan se de gentagende arrangementer. Notifikationer/mails, når der er aktiviteter, der minder om det.
Knap, der tilføjer begivenheden til egen personlig kalender.
Hvilken kontakt vil I have med deltagerne frem til næste oplevelse?
Notifikationer, relevant indhold på platform og SoMe.
Er der særlige udfordringer i forhold til stedet, der skal adresseres?
Det skal være muligt, at aktiviteterne i sognekirkernes kalender kan trækkes over i platformens kalender, så det bliver let for de kalenderansvarlige i de enkelte kirker. Måske en funktion til at markere ”unge voksne”-aktiviteter, så de kommer med på platformen. Der er en udfordring ved, at brugerens behov ikke imødekommes, fordi produktet ligger på en hjemmeside. Det kan også være en udfordring, at kirken er afsender, og at der dermed er mange, der fravælger den, før de overhovedet ser indholdet/produktet.
Så er der udfordringer ved informationsoverload i samfundet.
Hvad skal der til for at konceptet får gennemslagskraft?
Der skal gives timer til en driftsleder, der vedligeholder platformen. Vedkommende skal have høj kommunikationsfaglighed og forståelse for at skabe med så høj brugerviden og brugerinddragelse som muligt. Indholdet skal skabes sammen med unge voksne. Målgruppen skal være inde over, evt. som sparringsgruppe/redaktørgruppe.
Netværk af ansatte i sognene, der rådgiver en driftsleder, der bygger/opdaterer/vedligeholder indhold/kalender på platformen.
Kalenderen skal tænkes over sogneniveau for at skabe alsidighed og komme til sin ret. Der skal altså tænkes i at finde ressourcer på tværs af provstier og stift.
Indholdet skal være kompatibelt med forskellige platforme, så der også kan brygges bro til SoMe-platforme.
Andre platforme til inspiration
· Uddannelsesguiden
· Bornibyen.dk
· Brugbyen.dk
· Kultunaut.dk
· SMK.dk (apropos SMK Fridays)
· Folkekirken-vesterbro.dk