RESUMÉ
Gennem teatrets verden åbner der sig altid porte til de store følelser og fortællinger. Kirken og teatret har meget tilfælles, og det vil vi udnytte, når vi her skaber en indendørs legeplads for børn og deres voksne. Vi ønsker som kirke at skabe plads til et legende rum om de store ting i livet.
En lørdag om måneden kan man gå til teater i kirken som familie og lege sig ind på menneskelivets store følelser og kristendommens mange fortællinger.
Det er ikke en gudstjeneste, det er et rum for undren og leg med mimik, krop og sanser sammen med kirkens vært og en professionel dramalærer/dramaturg. Over 8-10 gange er der fokus på en følelse, som vi sammen leger os ind på og bliver klogere på sammen.
BRUGERPROFIL – hvad er deres behov?
Sanne og Rolf er forældre til Sara, der lige er begyndt i skole. Sara er seks år og har siden børnehaven haft mange spørgsmål om livet og døden og Gud. Det er svært for forældrene at svare hende på alle de mange spørgsmål, og de savner et sprog for det hele. Samtidig vil de også gerne have kvalitetstid sammen med hende og ikke bare sidde på den ene legeplads efter den anden hver weekend – og nogle gange regner det jo også. Kunne man ikke gøre noget andet, der ikke koster noget?
Gerda er farmor til Aske, som går i anden klasse. Hun har ham tit i weekenden på grund af forældrenes vagter. Gerda kan godt lide at udforske byens gratis tilbud både ude og inde, da hun bor i lejlighed, som kan blive lidt kedelig for Aske – så hvad kan hun gå til?
IDÉ – Hvad skal der ske?
Med en ansat professionel dramalærer/dramaturg skal kirken åbne dørene for et teaterinspireret koncept. Ved hjælp af impro-teaterets arbejdsmetoder skabes der hver gang på max to timer en lille forestilling i små bidder. Dramalæreren har en kasse med, hvor der er forskellige rekvisitter og udklædning, så der kommer lidt tydelighed på for dem, der kan lide det.
Sammen med præsten og/eller kirke- og kulturmedarbejderen faciliteres et kirkerum med højt til loftet og plads til undren. Børn og voksne skal sammen hygge sig og lege sig ind på de store følelser i livet á la filmen Inderst inde. I filmen ser man, hvordan vi alle sammen er styret af følelser oppe i hjernen. Hvad gør det f.eks. ved os at blive vrede, kede af det eller glade?
Dette koncept nedbryder barrierer for dem, som ikke ville komme ellers og gør afstanden kortere til de arrangementer, vi i øvrigt har som kirke. Vi er vandt til selv at fortælle andre, hvad de store temaer er, men her er vi sammen om at undersøge de store ord. Den pædagogiske tankpassermodel skal opgives frem for den legende stil. Vi vil som kirke hjælpe med at skabe rum for den samtale / leg, der handler om, hvad det vil sige at være menneske. Vi skal ikke finde resultatet, men vi skal opdage det sammen ved hjælp af krop, mimik og sanser. Dette skal ske inden for dagens tema, meget gerne i samarbejde med en organist eller pianist, hvis det kan lade sig gøre at få musik ind over.
Temaerne kan være en lørdag om måneden forår/efterår (i fire kirker/fire provstier):
Misundelse, mod, næstekærlighed, død, glæde, taknemlighed, tilgivelse, vrede, svigt, tab og vind, angst, tro.
Hvis man ikke lige når temaet i den ene kirke, så kan man springe videre til en af de andre kirker, som har samme tema fx i april. Således kan familierne hoppe lidt rundt og møde den samme dramalærer i forskellige kirker med forskellige kirkelige værter.
PERSPEKTIV
Hvordan skaber aktiviteten værdi hos dem, der deltager?
Det store søgeord på platformen Børn i byen er ”indendørs legepladser”. Tænk, hvis kirken kunne lægge hus til sådan en legeplads, hvor forældre og børn fik mulighed for at lege sammen og udforske deres følelser. Der er tale om ren og skær kvalitetstid mellem børn og voksne. De ser hinanden i andre og måske akavede situationer, når de skal iscenesætte sig selv i en følelse. Der bliver plads til grin, undren, undersøgelse og et nyt perspektiv på det at være både barn og forældre/bedsteforældre. Familietid i anderledes rammer!
Hvordan bliver vores relation tættere gennem idéen?
Der er tale om en fordomsnedbrydende aktivitet for dem, der ikke før har brugt kirken aktivt. Mange børn og forældre kan tro, at kirkens rum kun er til stilhed og stillesiddende aktivitet, måske krydret med korsang og orgelmusik. Men med teaterleg i kirken for børn og deres voksne bliver der vendt op og ned på dette. Relationen mellem kirken og børnefamilien vil blive styrket af dette nye greb om, hvordan vi også er kirke. Vi rækker ud og faciliterer en teaterinspireret og legende samtale om de store følelser og skaber dermed et nyt og anderledes fællesskab.
PRODUKTION:
Hvor, hvornår – og hvad med tilmelding?
Der er ikke tilmelding, så man møder bare op, og det er gratis, så alle uanset social baggrund kan være med. Teaterleg kan foregå i fire kirker i fire provstier for på den ene side at få ekstern gennemslagskraft og på den anden side at få et internt arbejdsfællesskab, hvor udvikling, afvikling og evaluering har fokus.
Hvordan kommer børn og deres familier gennem brugerrejsen
på en let måde FØR – UNDER – EFTER oplevelsen?
FØR:
Hvordan opdager deltagerne aktiviteten?
- Annoncering på sociale medier, print, nyhedsbrev, lokalforeninger, biblioteker, og via fælles markedsføring imellem de deltagende kirker.
Hvad er de vigtigste ting, de skal vide om aktiviteten?
- For familier med børn 5-10 år.
- En teaterinspireret legeplads, hvor vi udforsker vores følelser én for én.
- Familietid med sjov teaterleg.
- Kvalitetstid med plads til undren over de store ting i livet.
Hvordan bliver det let for dem at beslutte, om de vil deltage?
- Man møder bare op og kan gøre det i flere kirker, hvis datoen ikke passer, og så er det et gratis.
Hvad er de vigtigste ting, de kan forvente sig af oplevelsen?
- Sjovt, lærerigt, eftertænksomt.
- Alle kan være med.
Hvor kommunikeres det bedst?
- Fælles og ens markedsføring i de fire kirker i de fire provstier, som er med.
- Hjemmeside/Facebook/Instagram/plakater i byrummet.
- Mund til mund.
UNDER:
Hvem tager hånd om dem, når de ankommer?
- Vært fra kirken, præst, kirke- og kulturmedarbejder, kirketjener, frivillig.
Hvem styrer aktiviteterne?
- Professionel dramalærer/dramaturg
- Kirkens vært
Skal de have forplejning?
- Saft og kaffe
Hvordan slutter oplevelsen på en god måde?
- Små forestillinger og fællessang
EFTER:
Hvordan sikrer I, at de kommer igen?
- Små teasers om temaet næste gang.
- De skriver deres mailadresse via en QR-kode eller på et stykke papir.
- De får et nyhedsbrev med tak for sidst og inviterer gerne andre med næste gang.
- Deles på Instagram, deles via nyhedsbrev med idéer og oplevelser fra dagen samt tips og idéer til mere i den retning enten udenfor eller i kirken.
Hvilken kontakt vil I gerne have med deltagerne frem til næste oplevelse?
- Se ovenfor.
Hvem skal bygge hvilke relationer med hvem?
- Kirkerne bygger relation til børn og voksne.
- Internt familierne imellem.
- Internt vil der være et arbejdsfællesskab, hvor kirkerne henviser og samarbejder om koncept og markedsføring.
Hvad skal der til for at konceptet får gennemslagskraft?
Dramainstruktør/dramaturg skal ansættes i stiftet eller på tværs af f.eks. fire provstier, hvor fire kirker har et hold. Således bliver der skabt et internt arbejdsfællesskab og en fælles markedsføring, som har intern såvel kom ekstern gennemslagskraft. Udvikling, afvikling og evaluering på tværs af stiftet er guld i denne sammenhæng og kan skabe en ny og bæredygtig organisation.
Det er gratis at deltage, fordi folkekirken betaler. Og så kræver det en ændring af vores mindset for, hvordan kirken kommunikerer; at vi handler i stedet for at tale - at vi skal acceptere at give lægfolket krop og stemme tilbage! Denne opgave klarer vi bedst ved at arbejde sammen og række ud til nye brugere.