Stiftsrådet vil styrke kommunikationsarbejdet på tværs af stiftet. Derfor arbejder Stiftsudvalget for Kommunikation for at åbne kirken for flere.
De konkrete opgaver løses af presse- og kommunikationsenheden POK. Udvalgets opgave er at sparre med og kvalificere POK’s arbejde.
Befolkningen i Københavns Stift skal opleve, at kirke og den kristne tro er relevant for samfundet som helhed og for dem selv, også når de ikke er i kirke. Der fokuseres overordnet på de eksterne målgrupper, der ikke kender eller bruger kirken i dag. Prioriteringen af målgrupper, der ikke bruger kirkerne, skyldes, at det er målgrupper, som sognene har svært ved at nå med deres kommunikation. Kommunikation til disse bliver styrket gennem øget digital tilstedeværelse på stiftets egne kanaler – fx om folkekirkens mange tilbud til børnefamilier – ligesom det er en opgave at gøre folkekirken mere synlig i de nationale medier.
Kommunikationsenheden understøtter også sognene, som gennem deres egen kommunikation arbejder med at nå deres brugere. Det sker ved at tilbyde rådgivning og sparring om fx sognets sociale medier og pressearbejdet. Desuden er der etableret netværk for ansatte og frivillige, der arbejder med sociale medier, som bliver faciliteret af POK. Sognene kan også få hjælp til krisehåndtering i forbindelse med vanskelige pressesager, ligesom der er kursustilbud om medietræning til stiftets menighedsrådsformænd.
Endelig er der fokus på at styrke den interne kommunikation mellem stiftsniveauet og ansatte og frivillige i sognene. Formålet er at styrke kendskabet til det arbejde, der foregår på stiftsniveau, og styrke bevidstheden om, at alle løfter en fælles opgave som folkekirke i Københavns Stift.
Medlemmer
- Formand Jens Andersen, formand for stiftsrådet, (jens-andersen@ft.dk)
- Peter Skov-Jakobsen, biskop i Københavns Stift
- Birgitte Kvist Poulsen, provst i Holmens-Østerbro Provsti
- Thomas Knygberg, formand for Solbjerg Sogns Menighedsråd
- Karne Lykkebo, partner i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese
- Hanne Fast Nielsen, partner i kommunikationsbureauet Corporate Matters
- Poul Kjar, pressechef i Folkekirkens Nødhjælp
- Birgitte Schmidt Andersen, kommunikationschef i Vesterbro Sogn
Udvalget har til opgave, at:
- Bidrage til udvikling og opfølgning af stiftets kommunikationsstrategi
- Give faglig sparring vedrørende større strategiske indsatser